Prosessipalvelut

Päivitetty 06.01.2023

Sisällysluettelo

Prosessit

Prosessit ovat tärkeä osa jokaisen yrityksen liiketoimintaa ja oikein toimiessaan ne tuottavat yritykselle tulosta ja auttavat yritystä saavuttamaan kilpailuetua muihin toimijoihin nähden. Usein yrityksistä löytyy kuitenkin prosesseja, jotka eivät toimi parhaalla mahdollisella tavalla ja täten ne saattavat jopa haitata liiketoimintaa. Voi olla, että jokin prosessi on esimerkiksi täysin tarpeeton tai voi olla, että prosessi tuottaa hukkaa esimerkiksi ylituotannon tai muiden virheiden muodossa. Tällaisten tilanteiden välttämiseksi on syytä huolehtia, että prosessit ovat vähintäänkin kuvattu ja vastuutettu, sillä prosessit pääsevät usein näivettymään, jos näitä asioita ei ole hoidettu.

Prosessipalvelut

Iltanen Consultingin prosessipalveluihin sisältyy prosessien kehittämistä toimiviksi havaittuja kehittämismenetelmiä hyödyntäen. Prosesseja voidaan kehittää mm. kuvaamalla, suoraviivaistamalla, automatisoimalla tai vaikkapa mittareita luomalla. Kehittämismenetelmiä on monenlaisia ja yritysten tarpeet ovat usein tapauskohtaisia. Siispä kehittämismenetelmät ja etenemistavat valikoituvat usein myös asiakas- ja tapauskohtaisesti. Esimerkkejä etenemismalleista on hahmoteltu kuvassa 1, mutta etenemismallista sovitaan aina tapauskohtaisesti ja asiakkaan tarpeiden mukaisesti. Ota vain rohkeasti yhteyttä, niin mietitään yritystäsi parhaiten palvelevat ratkaisut.

Kuva 1 - Esimerkkejä etenemismalleista - Huom. Klikkaa kuva suuremmaksi!

Prosessien kuvaaminen

Prosessien kehittäminen lähtee usein liikkeelle toiminnan kuvaamisesta, jota voidaan kuvata esimerkiksi prosessikuvauksin sekä työtä ohjaavan dokumentaation avulla. Kun toiminta on kuvattu, niin mm. ongelmien ratkonta, toiminnan mittaaminen, laadunhallinta ja jatkuva parantaminen onnistuvat paremmin.

Prosessien kuvaamisessa lähdetään usein liikkeelle tunnistamalla liiketoiminnalle ja asiakkaille keskeiset prosessit. Keskeisiä prosesseja kutsutaan ydinprosesseiksi sekä niitä tukevia prosesseja puolestaan tukiprosesseiksi. Kun edellä mainitut prosessit on tunnistettu, ne voidaan sijoittaa prosessikartalle. Prosessikartalta voidaan puolestaan lähteä porautumaan osakokonaisuuksiin, kunnes saavutetaan prosessitaso, jonka vaiheet halutaan kuvata yksityiskohtaisemmin. Prosessitasoja on havainnollistettu kuvassa 2.

Vaiheistettuja prosessikuvauksia laadittaessa varsinaisen prosessikuvauksen lisäksi on suositeltavaa laatia liitteeksi myös perustietolomake, jossa kuvataan tekstimuodossa mm. prosessin tarkoitus, omistaja ja mittarit. Lisäksi on suositeltavaa laatia visuaalista prosessikuvausta tukeva tekstimuotoinen dokumentti, jossa on kuvattu sanallisesti prosessiin liittyviä vaiheita ja vastuita.

Kuva 2 - Prosessihierarkia - Huom. Klikkaa kuva suuremmaksi!

Muita prosessien kehittämismenetelmiä

Prosessien kuvaamisen lisäksi prosesseja voidaan kehittää myös monilla muilla tavoin. Prosesseille voidaan esimerkiksi laatia tavoite- ja suorituskykymittareita, jotka ohjaavat tekemistä tehokkaampaan suuntaan. Mittaamalla prosessia tai sen vaiheita luodaan paremmat edellytykset läpimenoaikojen nopeuttamiselle ja hukkatekijöiden tunnistamiselle.

Hukkatekijöihin voi sisältyä ylituotantoa, odotusta, kuljetusta, yliprosessointia, varastointia, tarpeetonta liikkumista, virheitä sekä käyttämättömiä resursseja. Pullonkauloihin ja hukkatekijöihin päästään kiinni myös arvioimalla prosessin nykytilaa, jota voidaan arvioida joko kevyesti kuvauksia ja muuta dokumentaatiota tulkiten tai laajemmin auditointien avulla.

Prosesseja voidaan kehittää myös vastuita tarkentamalla, kannustintekijöitä luomalla, prosessivaiheita automatisoimalla, prosessinhoitajien osaamista kasvattamalla, dokumentaatiota parantamalla sekä toimintaa standardoimalla ja suoraviivaistamalla. Prosessien jatkuvan kehittämisen kannalta on puolestaan tärkeää, että organisaatiossa noudatetaan laadunhallinnalle oleellista Plan Do Check Act (PDCA) -jatkuvan parantamisen mallia, jonka toimintaa on kuvattu kuvassa 3.

Kuva 3 - PDCA-sykli - Huom. Klikkaa kuva suuremmaksi!

Case: Ennakkoperintärekisterimerkinnät

Yrityksen talousosaston kirjanpitäjän huolehdittavana oli tarkastaa yritysten ennakkoperintärekisterimerkinnät. Lain mukaan työ- tai käyttökorvausta maksavalla työn teettäjällä tai palvelun ostajalla on velvollisuus tarkistaa, kuuluuko suorituksen saaja ennakkoperintärekisteriin. Maksajan on tarkistettava ennakkoperintärekisterin tiedot vähintään neljä kertaa vuodessa.

Haastatteluiden ja yrityksen järjestelmädokumentaatioon perehtymisen jälkeen selvisi, että yrityksen käyttämästä kirjanpitojärjestelmästä löytyi valmis rajapinta yritys- ja yhteisötietojärjestelmään sekä sen päälle järjestelmätoimittajan rakentama toiminnallisuus, jonka avulla koko toimittajarekisterin ennakkoperintärekisterimerkinnät oli mahdollista päivittää yhdellä napin painalluksella.

Yhden yrityksen tietojen päivittämisessä manuaalisesti arvioitiin kuluvan noin kolme minuuttia. Ennakkoperintärekisterimerkinnät päivitettiin noin tuhannen yrityksen osalta neljä kertaa vuodessa, joten voitiin arvioida, että vuodessa aikaa kului kaikkiaan 12 000 minuuttia eli noin 200 tuntia tietojen päivittämisessä. Prosessin kehittämisen sekä integraation käyttöönottamisen tuloksena yritys siis lisäsi prosessin tehokkuutta merkittävästi sekä kirjanpitäjän työaikaa vapautui muihin tehtäviin.

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä tai voit halutessasi käydä läpi myös muuta palvelutarjontaa.

Yhteydenotto on riskitöntä, sillä mikäli toteamme, että emme pysty auttamaan sinua ongelmassasi, emme veloita mitään. Otamme nämä tapaukset oppimiskokemuksina, emmekä täten veloita opiskelustamme teitä.

Ota yhteyttä